dinsdag 1 november 2011

De Groene Man

Goede lessen gaan jaren mee. In elke omgeving; elk kind kan er iets mee.
Een goede les is inspirerend en geeft genoeg ruimte en genoeg structuur.

Intussen heb ik honderden foto's van kinderen met hun zelf gemaakte Groene Man of Vrouw. De 'green man' is een thema dat te maken heeft met natuur, dood en leven, spiritualiteit, identiteit. Met alles dus. Ik vertel daar niet over. Mijn verhaal gaat over beeldhouwers in de kathedrale beeldhouwkunst, die in plaats van hun handtekening een bladermanportret achterlieten, hoog in de gewelven van de kerken. Overal kun je ze vinden als je goed kijkt.
 Deze foto is van mijn eerste ervaring met het thema voor de klas. Groep 7. Een jongen die zich niet kon concentreren en de hele boel afleidde, tot ik hem apart zette. Later vertelde de docent mee dat hij naar een andere school zou gaan. Het zal wel ADHD of een ander embleem zijn geweest. Ik weet het niet meer. Opvallend dat hij zo'n grimas trekt terwijl zijn portret een totale rust uitstraalt. Tot verbazing van de docent, maakte hij zo'n kalm en evenwichtig (zelf)portret als Groene Man.

Sommige kinderen zou ik graag in een vilten huisje willen zetten om hen te beschermen, maar zo ver reikt mijn arm niet. Ik antwoordde dus maar, toen de juf haar verbazing uitsprak: 'Misschien hoort hij wel thuis in het bos!'. Hieronder nog een paar foto's van kinderen met hun bladermanpasteltekening.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten